De laatste dagen op Java - Reisverslag uit Tenger, Indonesië van Frans Lebret - WaarBenJij.nu De laatste dagen op Java - Reisverslag uit Tenger, Indonesië van Frans Lebret - WaarBenJij.nu

De laatste dagen op Java

Door: Frans Lebret

Blijf op de hoogte en volg Frans

14 November 2011 | Indonesië, Tenger

De terugreis over land gaat nu zo vlug, dat ik bijna geen tijd heb om te tekenen. Vanuit Pekalogan gaan we door naar Tegal en naar Cirebon. Cirebon is een belangrijke zeehandelsplaats met een flinke haven, waar we vooral zwervers en bedelaars zien. We rijden door de woeste natuur naar Preanger regentschappen naar het welvarende Sumedang.

Dan weer door naar Bandung, war we een bezoek brengen aan de theetuin van planter Brumstede, die ons een rondleiding geeft door de theefabriek. Ik heb een uitgebreide passage over de theebereiding van groene en zwarte thee. De volgende stop is het gezondheidsetablissement Sindanglaya van dokter Johannes Carolus Ploem in Cianjur. Dan komen we aan Weltevreden, waar we uitgenodigd worden door onze neef Andeweg, onderwijzer in Weltevreden. We worden opgehaald bij ons logement door Andeweg en diens vrouw. Zij hebben een eigen rijtuig en paarden!

“Hoe verbaasd ik was, laat zich ligt begrijpen, daar ik niet wist dat een openbaar Gouvernements onderwijzer der lagere school in Indië met eigen paard en ruituig reed.” Toen we bij de woning aangekomen waren weren we in gala ontvangen. Zoiets deftigs behoorde niet tot onze reis. “ik kan niet verzwijgen den hoogen voet waarop men in Indië schijnt te leven, dat bijna tot het ongelofelijke grenst.”

“Wij werden allerhartelijkst ontvangen in de voorgalerij die geheel met lampions behangen was, een aangenaam teeken bij alle Europeanen op Java, om te doen zien, dat men gasten verwacht of verwachten kan, terwijl heeren en dames luchtig en netjes gekleed alles een zeer deftig en feestelijk aanzien gaven. Bij het genot van een kop thee met op Europesche wijze bereide taartjes en het rooken van keurige manilla cigaren, die den avond tot laat in den nacht in de genotrijkste gezelligheid deed voortduren.”

  • 16 November 2011 - 01:41

    Femia Cools:

    De broer van Frans Lebret is mijn overgrootvader. Ik zou heel graag een kijkje nemen in het echte dagboek. Is dat mogelijk? Ik woon niet in Nederland, maar kom er volgend jaar een paar dagen.

  • 21 November 2011 - 17:26

    Dineke.b@alice.it:

    Ik, als echte achterkleindochter van Frans Lebret mijn overgrootvader dus, is ook zo ongelooflijk geinteresserd in 't echte dagboek van Opa, en zou daar ook zo graag een kijkje in willen nemen,net als mevrouw Femia Cools!! Ik woon ook in 't buitenland, Italie, en kom ook niet zo gauw en makkelijk in Nederland!! Ik vraag nu ok nog eens, is 't mogelijk 't gehele dagboek van Opa te zien te krijgen?
    En mevr.Cools,wie bent U nou precies? Hoe heette Uw overgrootvaderbroer van Frans Lebret? Ik kan 't dan misschien vinden in 't blauwe boekje. Ik zou graag van U horen. Dineke Lebret.
    e-mail: dineke.b@alice.it

  • 28 Maart 2012 - 00:21

    Arno L Bret:

    schitterend gedaan ,Grootpa !

  • 13 April 2012 - 02:16

    Oom Nico:

    had ik in die tijd ?

  • 26 December 2013 - 12:13

    Heleen De Waard:

    Een boek met het reisverslag van Frans Lebret met al zijn tekeningen komt in 2017 uit.
    Wellicht een leuk idee om dan met vele nazaten van de lebretfamilie aanwezig te zijn!
    Vr gr Heleen de waard,nazaat van Martinus Lebret(broer van Frans)

  • 04 Juni 2014 - 12:48

    Truke Vroombout:

    Als het boek met het reisverslag van Frans Lebret uitkomt dan heb ik ook zeker belangstelling. Frans Lebret is mijn betovergrootvader.

  • 30 Maart 2015 - 21:53

    André Van Der Salm:

    Leuk om dit te lezen. De vrouw van Bastiaan Andeweg, Francina van der Salm, was de dochter van mijn bet bet overgrootvader Cornelis van der Salm die getrouwd was met Sara van Son afkomstig uit dordrecht.
    Het boek met het reisverslag waar over gesproken wordt lijkt mij zeer interessant daar het een mooie kijk kan geven op hoe het leven toen in Indie er aan toe ging.

    MVr Gr André v.d Salm

  • 19 Augustus 2015 - 15:06

    Femia Cools:

    Dineke, Johan Lebret, de mee-reisende broer van Frans, is mijn overgrootvader.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Ga mee op expeditie met de Dordtse kunstenaar Frans Lebret! In 1836 maakte Frans Lebret samen met zijn jongere broer Jan Hendrik een reis naar en over Java. Beiden hadden de wens een bezoek te brengen aan Gerrit, de broer die op Java fortuin maakte als suikerfabrikant. Indrukken die Lebret opdeed tijdens deze reis heeft hij met schrijf- en tekenpen vastgelegd. Bij terug komst in Dordrecht nam Lebret ongeveer honderd tekeningen in potlood, Oost-Indische inkt en waterverf mee. Daarnaast beschreef hij de reis in zijn notitieboekje, een omvangrijk verslag waarin hij zijn belevenissen vastlegde voor het thuisfront. Het was voor die tijd een ware expeditie en Frans Lebret typeert met oog voor detail de verschillende volken, hun gebruiken en de natuur. Daarnaast geeft hij een goed beeld van de reis in al zijn facetten met de kleine ongemakken die hij als reiziger te verduren heeft zoals de hitte, de muggen, de duisternis en het vreemde voedsel. De tentoonstelling Expeditie Java – De Indische tekeningen van Frans Lebret is vanaf 1 september te bezoeken in het Dordrechts Museum.

Actief sinds 22 Aug. 2011
Verslag gelezen: 5936
Totaal aantal bezoekers 24907

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2011 - 13 November 2011

Expeditie Java

Landen bezocht: