Een reis door het Tengergebergte - Reisverslag uit Tenger, Indonesië van Frans Lebret - WaarBenJij.nu Een reis door het Tengergebergte - Reisverslag uit Tenger, Indonesië van Frans Lebret - WaarBenJij.nu

Een reis door het Tengergebergte

Door: Frans Lebret

Blijf op de hoogte en volg Frans

12 Oktober 2011 | Indonesië, Tenger

We hebben een vierdaagse reis door het Tengergebergte gemaakt. We reizen te paard, we beklimmen de Bromo en we verblijven in Tosari en Ngadisarie

“Het Tengersch gebergte is in klein gezelschap niet te bereizen. De onherbergzaamheid van dit wilde oord alwaar vele tijgersoorten huisvesten, is de grondoorzaak. Onze broeder kwam op den gelukkigen inval om over ons plan tot het doortrekken deze overoude wilde streden de WelEd. Gestr. Heer Wattendorf te spreken die als gewoonlijk elk jaar na den regentijd, de onder zijn bestuur gelegene streken bezoekt om alzoo me4de onder zijn geleide te kunnen reizen. Daartoe was ZEd. Gaarne bereid en vervroegde ten onzen gevallen daartoe zijne gewone bezigheid.”

“De woestheid der natuur is niet wel te beschrijven als men in aanmerking neemt dat geheel het Tengersch gebergte is voortgebragt door uitbarstingen van eene vuurspuwende berg.”

We “kwamen in den laten namiddag te Tosarie aan, eene plaats bewoond door Tengerezen op de kruin eener ravijnwand 5000 voeten hoog. Ons logement, want zoo moet het toch heeten was het eerste dat wij ontmoeteden dat door het Gouvernement ten dienste der reizigers onderhouden wordt.”

“Zoo mogelijk nam de natuur nog meer in grootscheid toe, het onderaardsch gedruisch van den Bromo duidelijk hoorende. Daar zijnde konden wij onze blikken den ruimen teugels vieren. Twee duizend voeten diep lager voor ons de zoogenaamde zandzee, zoo men zegt, een krater der voorwereld een uur circa in doorsnede, die door alter zijdelingsche uitbarstingen met zand en vulkansiche stenen gevuld was.

De grond donderde onder onze voeten, terwijl de stoom als van honderden stoombooten het hemelruim injoeg. De lucht helder blaauw zijnde teekende de stoomzuil die door een weinig wind gis en weer bewogen werd als een witte vedertros af. Statig aanzien, eerbied inboezemend voor de grote en magtige werken Gods.”

• 12 Oktober 2011 - 23:43

Ar Lebert:

fantastisch verleden !!

• 13 Oktober 2011 - 00:10

Bert:

als ik nog kon dan zou ik wel gaan

Frans

Ga mee op expeditie met de Dordtse kunstenaar Frans Lebret! In 1836 maakte Frans Lebret samen met zijn jongere broer Jan Hendrik een reis naar en over Java. Beiden hadden de wens een bezoek te brengen aan Gerrit, de broer die op Java fortuin maakte als suikerfabrikant. Indrukken die Lebret opdeed tijdens deze reis heeft hij met schrijf- en tekenpen vastgelegd. Bij terug komst in Dordrecht nam Lebret ongeveer honderd tekeningen in potlood, Oost-Indische inkt en waterverf mee. Daarnaast beschreef hij de reis in zijn notitieboekje, een omvangrijk verslag waarin hij zijn belevenissen vastlegde voor het thuisfront. Het was voor die tijd een ware expeditie en Frans Lebret typeert met oog voor detail de verschillende volken, hun gebruiken en de natuur. Daarnaast geeft hij een goed beeld van de reis in al zijn facetten met de kleine ongemakken die hij als reiziger te verduren heeft zoals de hitte, de muggen, de duisternis en het vreemde voedsel. De tentoonstelling Expeditie Java – De Indische tekeningen van Frans Lebret is vanaf 1 september te bezoeken in het Dordrechts Museum.

Actief sinds 22 Aug. 2011