Vetrek naar Marseille - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Frans Lebret - WaarBenJij.nu Vetrek naar Marseille - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Frans Lebret - WaarBenJij.nu

Vetrek naar Marseille

Door: Frans Lebret

Blijf op de hoogte en volg Frans

22 Augustus 2011 | Egypte, Alexandrië

’s Ochtends vertrekken Jan Hendrik en ik met de stoomboot naar Moerdijk en Antwerpen. Onze jongste broer Martinus die voor zaken naar Luik moet reist tot Mechelen met ons mee. De avond vertoeven we in Brussel. De trein naar Parijs nemen we de dag er na om 9 uur. Dezelfde avond komen we om 8 uur aan. Om tien uur zitten we in de trein die via Lyon naar Marseille rijdt. De zondag brengen we door in Marseille en omgeving.

Op maandag kunnen we inschepen voor de overtocht naar Alexandrië: “Des maandags ’s middags ten 12 ure moesten zich al de reizigers aan het kantoor verzamelen, ten einde in onderscheidene diligences vervoerd te worden, naar de afvaartplaats La Jolette. Dreunende van de zwaar bestraatte wegen, rolden wij spoedig voort en weldra zagen wij de La Bourdonnais stoomende gereed liggen en bereid om ons gedurende onzen overtogt naar Alexandrië in zijn herbergzamen schoot op te nemen. Een soort van vlot schip bragt ons op zij, waarop de eerste schrede geschiedde om ons toe te vertrouwen, aan het element dat van nature als den vijand der menschen staat aangeschreven.”

Zie hierbij enkele impressie van Egypte direct na onze aankomst.

• 14 Oktober 2011 - 22:57

Arno L:

wat een lef om zo`n reis te maken in die tijd ! door onze overgrootvader

Frans

Ga mee op expeditie met de Dordtse kunstenaar Frans Lebret! In 1836 maakte Frans Lebret samen met zijn jongere broer Jan Hendrik een reis naar en over Java. Beiden hadden de wens een bezoek te brengen aan Gerrit, de broer die op Java fortuin maakte als suikerfabrikant. Indrukken die Lebret opdeed tijdens deze reis heeft hij met schrijf- en tekenpen vastgelegd. Bij terug komst in Dordrecht nam Lebret ongeveer honderd tekeningen in potlood, Oost-Indische inkt en waterverf mee. Daarnaast beschreef hij de reis in zijn notitieboekje, een omvangrijk verslag waarin hij zijn belevenissen vastlegde voor het thuisfront. Het was voor die tijd een ware expeditie en Frans Lebret typeert met oog voor detail de verschillende volken, hun gebruiken en de natuur. Daarnaast geeft hij een goed beeld van de reis in al zijn facetten met de kleine ongemakken die hij als reiziger te verduren heeft zoals de hitte, de muggen, de duisternis en het vreemde voedsel. De tentoonstelling Expeditie Java – De Indische tekeningen van Frans Lebret is vanaf 1 september te bezoeken in het Dordrechts Museum.

Actief sinds 22 Aug. 2011